Pankit ja operaattorit painavat huijaussivustoja mataliksi – uusi toimintamalli mahdollistaa aiempaa nopeamman reagoinnin

Kuva: Shutterstock
  • Pankit ja operaattorit ovat OP Pohjolan johdolla ottaneet käyttöön uuden yhteistyömallin, jossa huijaussivustojen liikenne voidaan katkaista minuuteissa pankkien yhdessä keräämän datan ja nopean tiedonvälityksen ansiosta.
  • Malli mahdollistaa huijaussivustojen liikenteen nopean estämisen, mikä vähentää merkittävästi tietojenkalastelun ja muiden pankkihuijausten määrää sekä parantaa asiakkaiden suojaa.
  • Yhteistyö tiivistää pankkien, operaattorien ja viranomaisten toimintaa, mutta jatkuva kehitys ja lainsäädännön esteiden purku ovat edelleen tarpeen tehokkaan torjunnan varmistamiseksi.

Pankit ja operaattorit ovat ottaneet käyttöön yhteistyömallin, jossa huijaussivustojen liikenne voidaan katkaista kymmenissä minuuteissa, ei useammassa päivässä, kuten aiemmin. Uudessa toimintamallissa Elisa, Telia ja DNA estävät liikenteen huijaussivustolle pankkien keräämän datan pohjalta. Yhteistyö on OP Pohjolan orkestroima ja tietojen toimittamisessa ovat mukana myös Nordea, S-Pankki, Aktia ja Säästöpankki. Myös F-Secure on mukana yhteistyössä. Kun verkoston jäsen havaitsee huijaussivuston, OP saa siitä ilmoituksen ja välittää tiedon edelleen operaattoreille.

Rikolliset lähettävät tietojenkalastelutarkoituksissa huijausviestejä, joiden avulla he yrittävät ohjata asiakkaan pankin kirjautumissivuston näköisille sivuille. Huijari voi esiintyä esimerkiksi viranomaisena tai terveydenhuollon edustajana ja houkutella uhrin kirjautumaan pankkitunnuksillaan tekaistuun palveluun tunnistautumisen varjolla.

”Uusi toimintamalli vähentää merkittävästi pankkihuijausten määrää, koska liikenne huijaussivustoille saadaan estettyä paljon aiempaa sivustojen sulkemista nopeammin. Yhteistyö eri toimialojen yritysten välillä mahdollistaa laajemman ja tehokkaamman suojan asiakkaille. Keväällä toimintamallia kokeiltiin ja tulokset olivat erinomaisia”, toteaa OP:n väärinkäytösten hallinnan päällikkö Kim Sirén.

Huijaussivustojen toiminta vaikeutuu Sirénin mukaan huomattavasti, kun liikenne niille voidaan estää nopeasti eikä rikollisilla ole enää useiden päivien aikaikkunaa kerätä uhreja. Uudella toimintamallilla voidaan kiertää ongelma, jossa huijaussivuston palvelimen omistaja ei ole halukas sulkemaan sivustoa pyynnöistä huolimatta. Uudessa mallissa liikenne sivustolle estetään.

”Suurin osa uhreista joutuu huijauksen kohteeksi heti ensimmäisten päivien aikana, joten nopea reagointi estää tehokkaasti uhrien määrän kasvun. Mitä nopeammin liikenne huijaussivustolle katkaistaan, sitä vähemmän asiakkaita ehtii joutua huijatuksi”, Sirén summaa.

Vaikka pankit kehittävät jatkuvasti uusia toimintatapoja huijausten kitkemiseksi, se ei poista asiakkaan omaa vastuuta ja tarvetta olla hereillä.

”Rikolliset ovat taitavia mukauttamaan toimintaansa ja manipuloimaan asiakasta. Asiakkaiden omaa valveutuneisuutta ja harkintaa yllättävissä tilanteissa tarvitaan myös jatkossa”, Sirén sanoo.

Työtä riittää: teknologinen kehitys pelaa sekä torjujien että huijarien pussiin

Finanssiala ry:n (FA) petos- ja rikostorjunnasta vastaava johtaja Niko Saxholm antaa tunnustusta pankkien ja operaattorien uudelle yhteistyöverkostolle. 

”Huijausten torjunnassa nopea reagointi on kaikki kaikessa, sillä huijauksista syntyy eniten vahinkoa juuri uuden huijauskampanjan alkuvaiheessa. Pilotti on hyvä osoitus siitä, että etenkin pienessä maassa yhteistyöllä voidaan saada aikaan painavia tuloksia”, Saxholm kehuu.  

Saxholm korostaa, että työtä riittää edelleen. Huijausten torjumisessa käydään jatkuvaa kamppailua, jossa pankkien ja viranomaisten siirtoa seuraa rikollisten vastasiirto ja toisin päin. 

”Huijausyritysten määrät ovat massiivisia, koska tekoäly mahdollistaa yksittäisille toimijoille jopa satojen tuhansien viestien lähettämisen sekunneissa. Lisäksi tekoälyn avulla tehdyt huijaukset ovat todella taitavasti toteutettuja. Toisaalta tekoäly mahdollistaa myös pankeille ja viranomaisille ennen näkemättömät mahdollisuudet havaita epäilyttävää toimintaa ja puuttua siihen”, Saxholm puntaroi. 

Entistä tiiviimpi yhteistyö kaventaa rikollisten liikkumatilaa ja rajoittaa heidän toimintamahdollisuuksiaan. Yhteistyö tehostuisi Saxholmin mukaan entisestään, jos sen edestä raivattaisiin joukko lainsäädännöllisiä karikkoja. Etenkin pankkien väliseltä sekä pankkien ja viranomaisten väliseltä tietojenvaihdolta tulisi poistaa lainsäädännölliset esteet.

”Vähättelemättä ollenkaan uuden toimintamallin kaltaisten hienojen edistysaskeleiden merkitystä muistuttaisin, että huijausten torjumisessa riittää kyllä edelleen työtä. Mukaan yhteisiin ponnistuksiin tarvitaan niin pankkeja, viranomaisia, operaattoreita kuin lainsäätäjiä. Sekä tietysti tavallisia kansalaisia, joiden on syytä olla vastaisuudessakin tarkkana”, Saxholm päättää.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan