Digitaalinen henkilöllisyystodistus on oivallinen uudistus, mutta kattavuus jää hieman torsoksi

Älypuhelimeen ladattavaa henkilöllisyystodistusta voi käyttää tunnistusvälineenä sekä tiskillä asioimiseen että vahvana sähköisenä tunnistusvälineenä. Kuva: Jacob Lund / Shutterstock
  • Finanssiala ry tervehtii ilolla hallituksen esitystä digitaalisesta henkilöllisyystodistuksesta.
  • Älypuhelimeen ladattavaa henkilöllisyystodistusta voi käyttää tunnistusvälineenä sekä tiskillä asioimiseen että vahvana sähköisenä tunnistusvälineenä.
  • Henkilöllisyystodistuksen rinnalle esitetään vaihtoehtoista tunnistusvälinettä niille, jotka eivät älypuhelinta voi tai halua käyttää.
  • Finanssiala harmittelee, että tätä tunnistusvälinettä kaavaillaan pelkästään julkisen sektorin käyttöön.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on passin tai henkilökortin kaltainen virallinen henkilöllisyystodistus, joka on mobiilisovelluksena älypuhelimessa. Näin esimerkiksi kaupassa asioitaessa ei tarvitsisi näyttää koko henkilötunnusta, sillä digitaalisella henkilöllisyystodistuksella olisi mahdollista näyttää vain ikä. Matkustusasiakirjana digitaalinen henkilöllisyystodistus ei käy.

Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Peter Jansson kannustaa lainsäätäjää pitämään kiinni kunnianhimoisista tavoitteista. Hallituksen 15.9.2022 julkistama esitys mahdollistaa vaihtoehtoisen tunnistusvälineen henkilöille, jotka eivät halua tai voi käyttää mobiilisovellusta. Tunnistusväline toimisi kuitenkin vain julkisen sektorin sähköisessä asioinnissa

”Ei ole mitään estettä sille, että tunnistusvälinettä voitaisiin käyttää myös yksityisellä sektorilla. Digitaalisen henkilöllisyyden kehittämisen hyödyt on saatava sekä julkisen että yksityisen sektorin käyttöön laajasti”, Jansson sanoo.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on hyvä ja kannatettava ehdotus. Digitalisoituvassa maailmassa passin ja virallisen henkilökortin rinnalle tuotettava digitaalinen henkilöllisyystodistus on luontainen ja hyvä kehityssuunta.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus ja vaihtoehtoinen tunnistusväline juontavat juurensa hallitusohjelman digitaalisen identiteetin hankkeeseen. Hankkeen lähtökohta oli, että kaikki tekniset ratkaisut suunnitellaan alusta alkaen siten, että ne ovat hyödynnettävissä myös yksityisellä sektorilla.

”On harmillista, että yksityinen sektori on rajattu pois tunnistusvälineestä, josta olisi helposti saatu paljon kattavampi. Käytön rajoittaminen vain julkisen sektorin sähköisiin asiointipalveluihin ei myöskään edistä yhdenvertaisuutta”, Jansson sanoo.

Jäikö kysyttävää?

|

Ota yhteyttä aiheen asiantuntijaan